193
Compulsory

When a course instance has been created from a template, the course instance will be in this state

  • Data is usually still incomplete and everything can still be edited.
  • Lecturers or secretaries can move the state forward to Edited.

Entwicklungen von Informations- und Kommunikationstechnologien verändern das gesellschaftliche Zusammenleben. Gleichzeitig beeinflussen gesellschaftliche Veränderungen die Entwicklung und den Bedarf neuer Technologien. In der Vorlesung werden Erhebungs- und Auswertungsverfahren vorgestellt, die es der Informatikerin und dem Informatiker ermöglichen, Einblick in die soziale Realität der Anwendung informations- und kommunikationstechnischer Systeme zu erlangen.

Darüber hinaus wird das konkrete Vorgehen der Umsetzung von Untersuchungen vermittelt (mit den folgenden Phasen: Definition der Fragestellung, Auswahl der Methode(n), Entwurf der Studie, Durchführung, Auswertung, Bericht/Präsentation).

Anhand konkreter Beispiele werden verschiedene Methoden (z.B. Leitfadeninterviews, Experteninterviews etc.) behandelt und erprobt. Die Studierenden werden angeleitet eigene Forschungsfragen zu bestimmen, Daten zu erheben, auszuwerten und adressatengerecht aufzubereiten.

In der Übung wird die Benutzung von Software für die Datenauswertung erlernt und eine kleine empirische Studie projekthaft von der Konzeption bis zur Präsentation durchgeführt. Das Thema soll sich dabei an aktuellen Problemen und Fragen der Studierenden in der Informatik ausrichten.

The development of information and communication science changes social life and interaction between people. At the same time social changes trigger the emergence and the demand of new technological solutions. In this lecture qualitative analytical and survey methods are presented that enable students of informatics to gain insight into the social realities of information and communication technologies.

Besides, the procedure of social studies will be presented with the following phases: Research question, choice of method(s), design of the study, carrying out of the study, evaluation and interpretation, report/presentation.

Based on specific examples various methods (guideline interviews, expert interviews etc.) will be addressed and tested. Students will learn to develop research questions and trained in the collection and analysis of data. Moreover another focus is on the preparation and presentation of empirical results.

Within the exercises the usage of software for data analysis will be explained on the example of a little empirical study that will be conceptualized and carried out in a project-like manner. The research question should be based on current challenges and questions students identify within their discipline.

Cross-language

193 224
Compulsory

Expectant Mother

Not dangerous
Partly dangerous
Alternative Course
Dangerous

Nursing Mother

Not dangerous
Partly dangerous
Alternative Course
Dangerous

AncillaryCourses

Übung zu Empirische Bewertung in der Informatik: Qualitative Forschungs- und Analysemethoden

Expectant Mother

Not dangerous
Partly dangerous
Alternative Course
Dangerous

Nursing Mother

Not dangerous
Partly dangerous
Alternative Course
Dangerous