193
Compulsory

When a course instance has been created from a template, the course instance will be in this state

  • Data is usually still incomplete and everything can still be edited.
  • Lecturers or secretaries can move the state forward to Edited.

Ein Universitätsstudium in Informatik dreht sich hauptsächlich um Konzepte. Das ist grundsätzlich sinnvoll, denn diese Konzepte sind erheblich langlebiger und breiter anwendbar als konkrete Einzelheiten es wären. Leider bleibt dabei vieles Detaillierte, das für konkrete Softwareentwicklung aber nun mal wichtig ist, weitgehend auf der Strecke. Dieses Defizit soll diese Veranstaltung reduzieren.

Auch hier geht es zwar zum großen Teil um Konzepte, aber immer nur um solche, die direkt mit Softwareentwicklung zu tun haben und anhand konkreter, persönlicher, praktischer Anwendung -- und zwar (im Gegensatz zu den meisten Softwareprojekt-Lehrveranstaltungen) mit gemeinsamer Reflektion über die Anwendung.

Die besprochenen und eingeübten Konzepte lassen sich drei verschiedenen (aber mit einander eng verbundenen) Sphären zuordnen:

  • Softwareentwurf und -strukturierung (und zwar objektorientiert)
  • Vorgehensmethoden (z.B. in den Bereichen Prototyping, Automatisierung, inkrementelle Verbesserung)
  • Persönlichkeitsentwicklung (Aspekte wie Konsequenz, Verantwortlichkeit, Kommunikationsfertigkeiten)

 

Wichtig: Jede/r Teilnehmer/in muss ein bereits weit vor der Veranstaltung begonnenes Softwareprojekt haben (bei einer Firma, für eine Firmengründung oder als Open-Source-Projekt), an dem er/sie über die gesamte Dauer dieser Lehrveranstaltung hinweg jede Woche mitarbeitet (in aller Regel im Team) und das als Umgebung für das Einüben der Konzepte dient.
Dies ist eine harte Teilnahmevoraussetzung.

When studying Computer Science at university you mainly focus on concepts. This approach generally makes sense as these conceps are far more persistent and applicable in a broader sense than concrete details would be. Many details, however, which are important for concrete software development, are falling by the wayside. The course is supposed to reduce this deficit.

In it we mainly focus on concepts too, but always only on those which directly have to do with software development, and make sure to apply them precisely, personally in practice -- reflecting its use jointly (something which distinguisdes this course from most other software projects).

The concepts dealt with and practiced may be assigned to three different but closeky connected spheres:

  • software development and structuring (object-oriented) Softwareentwurf und -strukturierung (und zwar objektorientiert)
  • approaches (for example in the areas prototyping, automatisation, incremental improvement)
  • personality development (aspects like consistency, responsibility, communicational skills)

 

Important: Each participant needs to have a software project of his/her own, which has been started far in advance or the course (within a company, for founding a company or as an open source project), on which he/she works on a weekly basis for the entire duration of the course (mainly in a team) and which serves as training ground for the concepts.

This is a hard prerequisite for participation.

Cross-language

193 118
Compulsory

Expectant Mother

Not dangerous
Partly dangerous
Alternative Course
Dangerous

Nursing Mother

Not dangerous
Partly dangerous
Alternative Course
Dangerous

AncillaryCourses

Kurs zu Professionelle Softwareentwicklung

Expectant Mother

Not dangerous
Partly dangerous
Alternative Course
Dangerous

Nursing Mother

Not dangerous
Partly dangerous
Alternative Course
Dangerous