193
Compulsory

When a course instance has been created from a template, the course instance will be in this state

  • Data is usually still incomplete and everything can still be edited.
  • Lecturers or secretaries can move the state forward to Edited.

Die beschleunigte Entwicklung intelligenter Werkzeuge und Systeme im Bereich der Künstlichen Intelligenz wird auch Konsequenzen für den Bildungs- und Ausbildungsmarkt der Zukunft haben. In diesem Proseminar/Seminar möchten wir uns deshalb dem Thema Intelligente Lehr-/Lernsysteme widmen. Der Oberbegriff der intelligenten Lehr-/Lernsysteme schliesst z.b. Intelligente Tutor Systeme und Adaptive Hypermediasysteme mit ein.

 Ziel des Seminars ist es, gemeinsam einen Überblick zu Themengebiet zu erarbeiten:

- Aktueller Stand der Entwicklungen im Bereich der Lehr-/Lernsysteme

- Aktuelle Forschungsaktivitäten, speziell auch im Raum Berlin und am DFKI

- Anwendungsmöglichkeiten solcher Systeme, z.B. in der schulischen und universitären Lehre oder im Ausbildungsbereich

- Kern-Herausforderungen (methodisch, technisch, didaktisch, etc.) in der Entwicklung und beim Einsatz solcher Systeme

- Spezielle Themenkomplexe: Adaptivität, Modellierung von Lehrinhalten, Lernermodell, Softwareentwicklung, Wiedervewendbarkeit und Übertragbarkeit, usw.

Ein weiteres Ziel der Veranstaltung ist es, die potentiellen gesellschaftlichen und sozialen Folgen eines zunehmenden Einsatzes solcher Technologien zu beleuchten und zu diskutieren. 

The accelerating development of intelligent tools and systems in the area of artificial intelligence will also have implications for the 
education and job market. In this seminar/proseminar we will study and discuss intelligent teaching and learning environments.
The notion of intelligent teaching and learning environments thereby includes intelligent tutoring systems and adaptive hypermedia systems. 

The goal of this seminar/proseminar is to acquire an overview on this area:

- Current state of developments on intelligent teaching and learning environments

- Current research activities, with a particular focus on Berlin and the DFKI

- Applications of respective systems, for example, in high school and university education or in the occupational field

- Core challenges (methodologically, technically, didactically, etc.) for the development of such systems

- Specific topics: adaptivity, modelling of teaching content, learner model, software development, reusability and  portability, etc.

A further goal of the seminar is to reflect upon and discuss the potential social and societal implications of increasing applications of such technology.

Cross-language

Expectant Mother

Not dangerous
Partly dangerous
Alternative Course
Dangerous

Nursing Mother

Not dangerous
Partly dangerous
Alternative Course
Dangerous